bmw5er.dk bmw5er.dk
bmw5er.dk > Styling
forums   Users     messages   post   subscribe Login [guest]   Register   Profile   search

Author Subject:   Hjælp til køb af E39
      
jodde
Djursland
User
443 message(s)

posted 09-Apr-2009 22:06                        
Hejsa !
Er ny herinde, men har læst stort set alle posts med stor interesse, og har konkluderet, at denne side må være det bedste sted, til at spørge om hjælp til køb af brugt BMW :-)

Jeg vil gerne købe en E39 fra 2001->, altså den nye/faceliftede model. Det skal være en Touring og den skal have steptronic aut.gearkasse. Kilometer, farve osv er ikke super vigtigt.

Men jeg vakler en del mellem følgende 3 modeller: 525i, 530i, 530d.

Hvad kan I sige for & imod om de forskellige modeller, og hvilken vil I anbefale mig at købe ??
(Kører ca. 20.000 - 25.000 km pr år)

Er der et forsikringsselskab der er nemmere at have med at gøre mht forsikring af "dyret" (Er 39 år), og hvad med den grønne afgift på de forskellige ?

Kort sagt: Kan vi få en lille dialog igang om ovenstående, så jeg kan blive guided lidt på vej, til at købe den rette bil ??

På forhånd 1000 tak !
----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

BMW E39 530dA 2001 Sedan
Ex: Toyota Camry 1,8 DX ´86, Mitsubishi Colt 1,8 GTI ´93, Mitsubishi Cari


Add reply

EmediateAd
Author Subject:   Hjælp til køb af E39
      
adamzack
Nordsjælland
User
1346 message(s)

posted 10-Apr-2009 01:07                     
525i(2001) aut. touring benz. 9,5 km/l grøn afgift: 6480 kilde: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/BMW-525i-2,5-Touring-aut.-5d_ID818600082.htm
530i(2001) aut. touring benz. 9.2 km/l grøn afgift: 6480 kilde: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/BMW-530i-3,0i-Touring-aut.-5d_ID238608593.htm
530 D(2001) aut. touring. DIESEL 11,8km/l grøn afgift: 8340 kilde: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/BMW-530d-3,0-Touring-Steptr.-5d_ID774300232.htm
BMW laver verdens bedste dieselmotorer. Om det skal være diesel eller benzin afhænger af kørselsmønster og årlig brug af bilen... Diesel tåler ikke korte ture i samme grad som en benzin.

Ang. Forsikring. Den kan godt være svær, afhængig af mange faktorer. Jeg ved at ALKA giver 40 procent rabat hvis du for installeret en ALKABOKS (GPS Tracker) som koster ca. kr.5000 og måske et årlig gebyr på ca. kr.500. Der er mange penge at spare på længere sigt.
Mit bedste råd om det er diesel eller benzin: SØRG FOR UDFYLDT ORGINAL SEVICEBOG UDEN FUSK I. OG SØRG AT FÅ DEN GENNEMGÅET GRUNDIGT evt brugtbiltest hos FDM eller lign. Så bliver du ikke skuffet, medmindre du er rigtig uheldig.
mvh
Allan


------------------------------

Med Venlig Hilsen
Allan

The Ultimate Driving Machine 528i 2/1998, 255000 KM


      
Niels Lillevang Hansen
Flintemose (Næstved)
User
386 message(s)

posted 10-Apr-2009 09:30                     
Du skal overveje det med diesel i forhold til dit kørselsmønster meget; vi kører 20-25 tkm om året og for os var det klart billigst at tage en 523i (2,5l & 170 hk) i forhold til en 520d som kostede i hvert fald 80.000 mere for en umiddelbart tilsvarende bil. Et eller andet sted siger det jo også sig selv at der skal køres rigtigt mange kilometer for at hente en prisforskel på +80.000 kroner ind:

523i = 11 km/l

20.000km/11 = 1818 * 9(benzinpris pt) = 16360,- pr år.

520d = 16 km/l

20.000km/16 = 1250 * 8 (dieselpris pt) = 10000

Det giver en prisforskel på en 6-7000 kroner pr år og således en "tilbagebetalingstid" på merprisen for diesel (hvis den koster fx 80.000 mere) som ligger på omkring 12 år.

Kører man flere kilometer er det selvfølgelig en anden snak!

Rent personligt synes jeg at 523i/525i kører meget bedre og mere smooth end 520d som kun er firecylindret :-)

Nu spurgte du jo ikke på 520d, men på 530d og her bliver regnestykket endnu mere tydeligt; den kører kortere på literen og den er væsentligt dyrere (MEN den er megafed og har et kæmpe bundtræk - men glem totaløkonomi!)

Vi giver ca 6700 om året for vores 523i Touring med kasko og vejhjælp.

Mvh Niels


Mvh. Niels Lillevang Hansen
1999 BMW E39 523i Touring ETA


      
Peter Nørkjær
Aalborg
User
380 message(s)

posted 14-Apr-2009 08:39                     
Af en mystisk årsag kom mit svar til at stå her i midten i stedet for nederst. Så jeg har skrevet det igen nederst...
God jagt.

-----------------
Hilsen Peter
Aalborg
Ex E39 520i 1998 (2008-2012)


Last edited on 14-Apr-2009 08:41 by noerkjaer

      
BMW 523 Touring
Sæt venligst by eller område her
User
54 message(s)

posted 11-Apr-2009 08:10                     
Dertil kommer større vægtafgift på diselhakkeren, og sikkert også større udgifter til vedligehold??
BMW 523 Touring. BMW 330XD


      
Niels Lillevang Hansen
Flintemose (Næstved)
User
386 message(s)

posted 11-Apr-2009 22:35                     
Jeg snakkede engang med en Brdr. Schrøber inden vi købte vores 523i og ifølge ham skulle man køre MANGE kilometer for at det kan betale sig med diesel - eksempelvis koster en brugt motor (hvis du skulle være så uheldig) tre gange så meget når det er en diesel som en benzin. Alene turboen på en 530d er dyrere end hvad du kan finde en komplet 528i motor for, og sådan er det jo hele vejen: vi undersøgte hvad en renoveret ombytter aut-gearkasse kostede til en 523i/528i og den lå på ca 14.000 hos Koed. En 530d gearkasse koster 25.000 ombyttet; det er altså næsten dobbelt så dyrt.

Men igen er en 530d jo nok også nærmere i klasse med v8'erne end de mindre benzinere.


Mvh. Niels Lillevang Hansen
1999 BMW E39 523i Touring ETA


      
peter kibsgaard
Sundby Mors
User
784 message(s)

posted 12-Apr-2009 19:47                     
diesel og automatgear er en fantastisk kombination :-)


Mvh. Peter

2 stk e39 525tds touring aut.´98 , 1 stk toyota MR2 turbo´85 , 1 stk vw beach buggy´70
tidl. toyota corolla van 1,8d turbo´86 , mazda mx5´90 , bmw e34 525 tds van´95

Mors - Vestjylland
61128875


      
OleDupont
Nordsjælland
Forum Moderator
2749 message(s)

posted 12-Apr-2009 20:14                     
Ærgerligt at bo i et land, hvor økonomien ofte står øverst på listen, når man skal vælge bil.

At køre bil skal være behageligt og sjovt, og der går man ikke galt i byen med en Bimmer, næsten uanset motorstørrelse og art.

Når man taler ombyttermotor eller -gearkasse, bør man se på priserne i Tyskland.

Og ja, 3,0 D turbo lægger fra land! Også med automatgear :D


----------------------------------------------------------

De bedste hilsner

Ole Dupont

X5 Sport - Bil nr. 32 - Bimmer nr. 4


      
Peter Nørkjær
Aalborg
User
380 message(s)

posted 14-Apr-2009 08:40                     
> Rent personligt synes jeg at 523i/525i kører meget bedre og mere smooth end 520d som kun er firecylindret :-)



Hov hov. Det er kun på E60/E61'eren.
Der er stadig 6 ben i min E39 520i.

Som et par stykker andre har sagt, så sørg for fuld servicebog. En fin servicebog vidner også om, at den tidligere ejer har passet på den.

For de mest almindelige fejl på E39'eren så se her: http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

I øvrigt så får man jo kastet ekstraudstyr i nakken når det er brugt, så find en der er godt udstyret. Det koster meget mere at eftermontere end at købe en bil hvor det allerede er installeret.

Undersøg forsikringen grundigt.
Jeg var ved at få fingrene i klemme hos Codan på grund af en meget mystisk forskel i registreringsattensten. Det var først da vi begyndte at snakke med store bogstaver, at de ændrede mening. Åbenbart er en "BMW 520i" og en "BMW 5'er 520i" to vidt forskellige biler.
Læs mere her: http://bmw5er.dk/forum/view.php?site=bmw5er&bn=bmw5er_diverse&key=1201185114&first=20

God jagt.

-----------------

Hilsen Peter

E39 520i 1998

-----------------
Hilsen Peter
Aalborg
Ex E39 520i 1998 (2008-2012)



      
Christian Schau
Fredericia
User
70 message(s)

posted 14-Apr-2009 18:30                     
Jeg har min E39 520i forsikret hos Alka - med den tidligere omtalte boks installeret. Vælger man at gøre dette, giver det som sagt 40% rabat på din præmie. Jeg har en lidt kedelig forsikrings historik (3 skader på 2 år), men slipper med årlig præmie (ansvar og kasko) på 5800,- Hvilket er ca. 4000,- mindre end det næstbilligste selskab, som jeg stødte på i min søgen.

Mvh. Christian Schau
E39 528IA 1996


Add reply

EmediateAd
Forums bmw5er.dk forum

EmediateAd